Aanvang, wijziging of stopzetting btw-werkzaamheid: binnenkort digitaal aangeven
Wie een zelfstandige activiteit begint, moet daar in principe aangifte van doen bij de btw-administratie. De oude formulieren worden weldra vervangen door een digitale aangifte.
Een zaak starten
Vooraleer u een economische activiteit mag aanvangen moet u zich laten inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Zij geven u een ondernemingsnummer.
Vervolgens moet u -als u een btw-activiteit start- een btw-identificatie aanvragen. Dat doet u voorlopig nog via het formulier 604A (Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit).
Als alles in orde is, zal het bevoegde kantoor het ondernemingsnummer activeren als btw-identificatienummer en u via een aangetekende brief meedelen dat u voortaan een belastingplichtige bent.
Wijzigingen en stopzettingen
De btw-administratie moet ook verwittigd worden als u uw zaak stopt of als er een wijziging is in het adres van uw zaak, in de benaming of de activiteit ervan.
Een wijziging geeft u aan via formulier 604B, een stopzetting via formulier 604C.
Weldra digitaal
Vanaf 1 januari 2020 moet u deze formulieren niet langer via de post verzenden of ze zelf afgeven op het btw-kantoor. U zal vanaf die datum de aangiften van aanvang, wijziging en stopzetting van activiteit verplicht digitaal moeten indienen.
Standaard wordt in de wetgeving een uitzondering voorzien voor belastingplichtigen die kunnen aantonen dat zij zelf dan wel de persoon die gemachtigd is de bedoelde aangiften namens hen in te dienen, niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan deze verplichting te voldoen. Maar u begrijpt dat deze uitzondering nog maar zelden toegepast wordt.
De applicatie is momenteel nog niet klaar maar zou dat vanaf 1 januari 2020 wel moeten zijn. En zo wordt het weer wat eenvoudiger om belastingplichtige te worden... voor btw-doeleinden wel te verstaan.
| 19.12.2022:
Nieuwe mogelijkheid om u te identificeren op een overheidswebsite
Ook voor overheidszaken moet u niet meer lang aanschuiven aan een loket. De meeste federale en gewestelijke overheden hebben handige websites waar u – mits correcte identificatie – al uw overheidszaken kan afhandelen. Maar hoe identificeert u zich eigenlijk bij de overheid?
Lees meer
| 09.12.2022:
Studentenarbeid naar 600 uur per jaar
Studenten kunnen gewoon deelnemen aan de arbeidsmarkt. Als werkgever en student bepaalde voorwaarden naleven, gelden er voor studenten zelfs gunstiger regels op het vlak van sociale zekerheid en op het vlak van fiscaliteit dan voor andere werknemers. De regering besliste eind oktober om dat gunstregime nog verder uit te breiden.
Lees meer
| 05.12.2022:
Gemeenschappelijk gebouw: aftrek kosten beroepsgedeelte
Als een zelfstandige een gemeenschappelijk gebouw gebruikt voor beroepsdoeleinden, dan moeten de kosten en afschrijvingen niet alleen beperkt worden tot het beroepsgedeelte, maar vervolgens ook tot zijn of haar aandeel in de eigendom. Voor gebouwen in de huwelijksgemeenschap bestaat er een bijzondere administratieve tolerantie.
Lees meer