Voordeel van alle aard bedrijfswagen daalt in 2019
Het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens wordt berekend met een formule. Een essentieel element voor de formule is de referentie-uitstoot van CO2. Hoe hoger de auto boven de referentie-uitstoot zit, hoe hoger het voordeel. Deze referentie-uitstoot wordt elk jaar vastgelegd in een koninklijk besluit. De cijfers voor dit jaar zijn gunstig voor de belastingplichtige: het voordeel van alle aard daalt.
Voordeel berekend volgens een formule
Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor
Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot
Het CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan een referentie-uitstoot. Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld:
Als de auto vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het basispercentage met 0,1 % per gram extra uitstoot, tot een maximum van 18 %.
Als de auto milieuvriendelijker is, daalt het basispercentage met 0,1 % per gram minder uitstoot, tot een minimum van 4 %.
Als de uitstoot van de auto gelijk is aan de referentie-uitstoot, geldt het basispercentage van 5,5 %.
De regering past elk jaar de referentie-uitstoot aan. Zo kan ze inspelen op het feit dat auto's steeds milieuvriendelijker worden.
De referentie-uitstoot voor 2019
Voor 2019 stijgt de referentie-uitstoot. Daardoor zal voor dezelfde auto een lager basispercentage gelden. En daardoor zal voor dezelfde wagen het voordeel goedkoper worden.
De referentie-uitstoot voor kalenderjaar 2019 is gelijk aan:
Voor auto's met dieselmotor: 88 g/km (i.p.v. 86 voor 2018).
Voor auto's met een motor op benzine, lpg of aardgas: 107 g/km (i.p.v. 105 voor 2018).
Overzicht van referentie-uitstoten in vorige jaren
2012: 95 g/km (diesel) en 115 g/km (benzine)
2013: 95 g/km (diesel) en 116 g/km (benzine)
2014: 93 g/km (diesel) en 112 g/km (benzine)
2015: 91 g/km (diesel) en 110 g/km (benzine)
2016: 89 g/km (diesel) en 107 g/km (benzine)
2017: 87 g/km (diesel) en 105 g/km (benzine)
2018: 86 g/km (diesel) en 105 g/km (benzine)
Minimum 1.340 euro
Het voordeel bedraagt, ongeacht de uitstoot, minimum 1.340 euro.
| 17.12.2020:
Consumptiecheques: een cadeau met vraagtekens
Met de zogenaamde Corona II–wet voerde de regering de zogenaamde consumptiecheque in. Een niet-belastbaar voordeel voor werknemers maar wel met heel wat beperkingen en voorwaarden.
Lees meer
| 14.12.2020:
De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt… hoe zit dat fiscaal en sociaal?
Enkele jaren geleden besliste de wetgever om het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer aan te moedigen. Wie met zijn eigen fiets naar het werk pendelt, kan van een belastingvrije vergoeding genieten en het voordeel verbonden aan de bedrijfsfiets wordt zo min mogelijk belast. Maar door corona moeten de werknemers niet naar kantoor. Heeft dat een impact?
Lees meer
| 08.12.2020:
Fiscale gevolgen voor zelfstandigen van uitstel van betaling van sociale bijdragen
De vorige regering besliste om zelfstandigen uitstel van betaling te verlenen voor de betaling van hun sociale bijdragen. Maar wat is de impact daarvan op de fiscale aftrekbaarheid van die bijdragen?
Lees meer