Nieuwe referentie-uitstoot maakt bedrijfswagens iets duurder
Één van de elementen om het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens te berekenen is het CO2-percentage. Dit percentage wordt bepaald in functie van de referentie-uitstoot, die elk jaar bij koninklijk besluit wordt vastgelegd. De referentie-uitstoot zakt dit jaar, waardoor het CO2-percentage stijgt en het voordeel duurder wordt.
De formule
Het voordeel van alle aard wordt berekend volgens de formule:
Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor.
Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot
Dit CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan de referentie-uitstoot is. Naar gelang het voertuig vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het percentage; naar gelang het voertuig milieuvriendelijker is, daalt het percentage.
Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld. Zo kan de regering inspelen op het feit dat wagens steeds milieuvriendelijker worden, door de referentie-uitstoot te verlagen.
Per gram CO2 per kilometer meer uitstoot, zal het basispercentage stijgen met 0,1 %.
Hoe lager dus de referentie-uitstoot wordt vastgelegd, hoe groter de kans dat uw bedrijfswagen in werkelijkheid meer uitstoot: hierdoor zal het CO2-percentage in de formule stijgen en zal uw wagen dus duurder worden.
De referentie-uitstoot voor 2014
Vanaf 1 januari 2014 geldt de volgende referentie-uitstoot:
voor dieselwagens: 93 gr./km (in 2013: 95 gr./km)
voor benzine, LPG en aardgas: 112 gr./km (in 2013: 116 gr./km).
Hoeveel wordt mijn wagen duurder in 2014?
Een nieuwe wagen van 30.000 EUR, met benzinemotor en een uitstoot van 125 gr./km.
In 2013 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 0,9 % (want 9 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot) = 6,4 %.
Het voordeel bedraagt dan 30.000 × 6,4 % × 6/7 × 100 % = 1.645,70 EUR
In 2014 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 1,3 % (want 13 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot) = 6,8 %.
Het voordeel bedraagt dan 30.000 × 6,8 % × 6/7 × 100 % = 1.748,57 EUR.
Als we abstractie maken van de leeftijdscorrectie (dus opnieuw uitgaan van een nieuwe wagen, hetzelfde model, zelfde uitstoot) kost de bedrijfswagen u dit jaar 100 EUR meer. Aangezien de wagen echter ondertussen een jaar oud is, mag wel de leeftijdscorrectie toegepast worden. Die bedraagt die 6 % per jaar. Als we daar ook rekening mee houden, bedraagt het voordeel voor 2014
30.000 × 6,8 % × 6/7 × 94 % = 1.643,64.
Met deze exacte gegevens betaalt u net 2 EUR minder.
| 24.02.2021:
Bestuursmandaat … om voldoende leden te hebben
De hoedanigheid van bestuurder van een vennootschap of van een vzw heeft juridische gevolgen. Ook als u die hoedanigheid slechts pro forma heeft of als vriendendienst. Het Hof van Cassatie bevestigt dat elke individuele bestuurder verplicht is toezicht te houden op de medebestuurders, ook al was dat mandaat niet echt zo bedoeld.
Lees meer
| 22.02.2021:
Btw-controle van permanent verlieslatende activiteiten
Wie zijn (uit de hand gelopen) hobby in een zelfstandige activiteit omzet om de verliezen ervan te kunnen aftrekken van andere inkomsten, moet uitkijken. Via datamining haalt de fiscus ondernemingen die permanent verlies lijden eruit en wordt, na controle, het verlies van de activiteit op nul gezet. Nu zet de fiscus de aanval ook in op de btw-aftrek.
Lees meer
| 15.02.2021:
Het saldo van uw bankrekening in handen van de fiscus
Sinds 2014 moeten banken aan het Centraal Aanspreekpunt of “CAP” laten weten wie er allemaal een rekening heeft bij Belgische banken. Dat laat de fiscus toe om, bij een onderzoek, met slechts één vraag aan het CAP, kennis te krijgen van de rekeningen van een belastingplichtige. Het saldo moest niet gecommuniceerd worden. Maar dat is veranderd op 1 januari 2021.
Lees meer